mandag 10. november 2008

Problemstilling til bachelor

I dag har jeg tenkt litt mer over hva jeg vil konsentrere bachelor-oppgaven min rundt, og tror i hvert fall jeg har funnet hovedtrekkene.
Det kommer vel ikke som en overraskelse at jeg ikke slipper tak i de aller minste, og baserer oppgaven på de. Akkurat nå lyder problemstillingen ca. slik som dette:

"Hvilken rolle spiller foreldrekontakt for den premature, og hvordan kan sykepleier fremme tilknytningsprosessen mellom barnet og foreldrene?"

Den er nok langt på nær helt klar og ferdig enda, men dette er akkurat nå et tema som er veldig aktuelt. Så gjelder det bare å se om det finnes noe stoff om saken.

Siden Jeanette hadde sin første dag på føden idag, var jeg alene på nyfødt. Dette gjorde imidlertid ingenting for Maja var på jobb i dag, og da har vi alltid noe å finne på. I pausen mellom stell, vasking og mating satt vi og gjorde engelsk-oppgavene hennes. Maja er omtrent like gammel som meg, og har også kommet noenlunde likt meg i utdannelsen. Hun går imidlertid ikke på sykepleien, men på et jordmorprogram. Her i Slovenia har de det slik at de har både et sykepleie- og et jordmorprogram side om side, noe som dermed betyr at en kan begynne på jordmor rett etter videregående. Det høres selvsagt ganske greit ut, men jeg tror jeg er glad vi ikke har den muligheten i Norge. Dette da de ikke har så mye generell sykepleie, men mest gynekologi og læren om barn. Jeg vil helst ha alt det andre også jeg,

I alle fall... Maja går på engelsk-kurs to dager i uka, da hun har hatt tysk og ikke engelsk på skolen, noe som er ganske normalt i Slovenia. I dag hadde hun oppgaveboka med seg og vi satt og gjorde noen av oppgavene hun tidligere ikke hadde fått til. Det vil si, hun gjorde og jeg hjalp. Maja går også på undervisning om "tropisk medisin", hvor de lærer om ja, nettopp tropiske sykdommer, som malaria etc. Her er de delt inn i grupper og hver gruppe kan bestemme seg for en destinasjon hvor tropiske sykdommer er aktuelt, og som de vil reise til. Majas gruppe har sett seg ut Kenya og Madagaskar.