torsdag 30. oktober 2008

Når det unormale blir normalt

De små nurkene på nyfødt har messet med hele oppfatningen min av hvor små/store fullbårne nyfødte er. Jeg har ei tulle på rommet "mitt" som jeg nå oppfatter som gjennomsnittelig med tanke på størrelsen på fullbårne nyfødte. Problemet er bare det at tulla i dag veide 1890g og er 44 cm. For en stund tilbake hadde jeg sett at hun er liten, men hjelpeste hvor raskt de små er blitt "normale" og veldig håndterbare.

Vi lurte oss inn på et av de rommene hvor de aller minste normalt ligger. På rommet lå det en "kjempebaby". Jenta var født i går og vi kunne ikke raskt nok komme oss til "tallene" hennes for å se hvor stor hun hadde vært. Hun måtte da ha vært veeeldig STOR. Joda, usle 50 cm og 3160g. Er det mulig?

I begynnelsen var de små litt skumle å håndtere... nå er det de vi kan håndtere med en hånd som er de greieste...